Een cashbackwebsite kan gezien worden als een soort GPT-website. Dit zijn websites waarop bezoekers de mogelijkheid hebben om geld te verdienen. Dit geld wordt meestal verdiend middels het lezen van reclame e-mails, het werven van nieuwe leden of het invullen van enquêtes.
De werking van een cashback site is min of meer gelijk aan die van een GPT-website. Consumenten kunnen zich aansluiten aan cashback websites en via die weg terechtkomen bij desbetreffende online winkels (zie Eerstjames). Wanneer de consument gebruiktmaakt van deze 'omweg' bij de transactie van een product, ontvangt de desbetreffende cashback site een commissie van de webshop waar de transactie heeft plaatsgevonden. Een gedeelte van deze teruggave komt vervolgens weer terecht bij de consument. Er zijn ook cashback-websites die geen geld uitkeren, maar spaarpunten. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld voor geldbedragen of cadeaus. Vaak hanteren websites een bepaald minimum bedrag dat eerst verdiend moet worden.
Daarnaast kunnen leden, net als bij de reeds genoemde GPT-website, op meerdere manieren geld verdienen zónder transacties te doen. Hierbij kunt u wederom denken aan het invullen van enquêtes en het werven van nieuwe leden.
Enkele grote namen die wereldwijd bekend zijn op het gebied van cashback-programma's zijn Microsoft Network en Yahoo!. Binnen Europa is er ook sprake van diverse cashback-organisaties die met name actief zijn in hun eigen land. Denk hierbij aan Quidco uit het Verenigd Koninkrijk, Fabuleos uit Frankrijk en iPoints, een onderdeel van Maximiles, dat actief is in Spanje en Italië. Doorgaans hebben al deze organisaties dezelfde uitgangspunten als de meest doorsnee cashback organisaties.
Verwacht wordt dat in de toekomst de kleinere organisaties zich stuk voor stuk, dan wel vrijwillig als onvrijwillig, aan zullen gaan sluiten bij grotere partijen om zodoende omzetgroei te blijven realiseren. Zodoende blijven naar verwachting alleen de grote cashback-aanbieders bestaan in de toekomst.
Terug naar overzicht